środa, 24 lutego 2016

W okolicach Bogatyni. Horní Vítkov i Višňová (20.02.2016)

Z racji tego, że ostatnia sobota należała do mocno wietrznych i, co tu dużo ukrywać, mroźnych, odważyłem się poruszać rowerem jedynie w bliskich odległościach od domu. Wybór padł na restaurację „Hausmanka u Kozy”, a potem Horní Vítkov. Na koniec zrobiłem małą pętelkę z Frýdlantu do wsi Višňová i z powrotem do Bogatyni.
Czas mnie nie gonił, więc miałem więcej niż zwykle okazji do postojów i robienia użytku z aparatu fotograficznego. Wiało z południa i południowego-wschodu, ale najgorsza nie była jazda pod wiatr czy w górę, ale w dół i w jego poprzek. Boczne podmuchy wiatru, gdybym w czasie zjazdów nie hamował, zepchnęłyby mnie do rowu albo na środek drogi. Do tego niska temperatura - i mamy przepis na wciąż trwającą zimę. Życie uratowała mi kominiarka. Mroźno było na przełęczy Oldřichovské sedlo (mimo to kilka czeskich samochodów stało pod restauracją „Hausmanka u Kozy”), a także, gdy wyjechałem na nieosłonięte od wiatru przestrzenie nad wsią Horní Vítkov (w okolicach wzgórz Vysoký [Lysí] vrch [czyli tam, gdzie stoją czeskie wiatraki] i Výhledy [Guślarz]).
Doprawdy trudno się dziwić, że w drugiej dekadzie lutego jest zimno, ale tyle trąbią o zmianach klimatu, że za oknem powinno być przynajmniej jak kiedyś w maju. A tu niespodzianka, rowerzystów tylu, co kot napłakał, wiatr smaga po twarzy, płyn w bidonie zimny jak z lodówki. I jeszcze śnieg na polach. Pocieszające jest to, że dnia przybywa. Tymczasem z długoterminowych prognoz pogody wynika, że wiosna szybko nie nadejdzie. A i prawdziwej zimy nie będzie. Raczej taki listopad w lutym.

Podjazd pod "Hausmankę u Kozy"


I sama restauracja, której dawnym właścicielem był tutejszy gajowy Franz Hausmann

Początek szlaków pieszych w Izerskich Buczynach


Rzeka Jeřice płynąca przez miejscowość Nová Ves

Chrastava - rynek, pośrodku barokowa fontanna

Chrastava - słup morowy z 1732 roku

Wjazd do miejscowości Vitkov

Wzgórze Výhledy czyli polski Guślarz - od czeskiej strony

Nad miejscowością Horni Vitkov

Guślarz - tym razem z boku i wyżej




Z Frýdlantu do wsi Višňová - widok na Izery


Zamek we Frýdlancie

Mapka:

0 komentarze: