środa, 16 grudnia 2015

Lekko śnieżny i lodowy Hřebínek (12.12.2015)

W imieniny grudnia przypadające na sobotę wybraliśmy się z S. na Hřebínek drogą, którą do tej pory nie mieliśmy okazji jechać. Jak się potem okazało – w Górach Izerskich trwa lekka zima.
Trasa, którą dostaliśmy się na jeden z bardziej znanych punktów izerskiej magistrali pieszo-rowerowej to właściwie pieszy szlak łączący Ferdinandov z Hřebínkiem. Jego zaletą jest niewielka długość w porównaniu z innymi drogami prowadzącymi w stronę magistrali, wadą zaś duży kąt nachylenia. Szlak ponadto oferuje niespotykane na tutejszych drogach atrakcje w postaci widoków, zwłaszcza o tej porze roku, kiedy drzewa straciły liście. Z trasy można zobaczyć panoramę Hejnic, a także szerszą perspektywę okolicy nie wyłączając naszych terenów.
Gdy droga zaczęła się wypłaszczać, a my wspięliśmy się na wysokość magistrali (ponad 800 m n.p.m.), na drodze pojawił się lekki śnieg. W miarę zbliżania się do asfaltowej magistrali było go coraz więcej, a gdzieniegdzie z uwagi na niską temperaturę zamieniał się w lód. W każdym razie pierwszy raz byłem tu w tak niecodziennych okolicznościach przyrody, co dodatkowo pobudziło moje zmysły. Po prostu super! A ponadto byliśmy tu jedynymi rowerzystami, mimo że pieszych nie brakowało.
Po dotarciu do skrzyżowania szlaków i punktu gastronomicznego Hřebínek, pol. Grzebień, (niestety, zamkniętego) ruszyliśmy jeszcze w stronę Smědavy. Zawróciliśmy, gdy okazało się, że oblodzenie jest tak duże, że mamy problemy z zatrzymaniem się i utrzymaniem równowagi. Zresztą, nie planowaliśmy jazdy w tamtą stronę. Ostrożnie wróciliśmy do skrzyżowania by wyruszyć w kierunku miejscowości Oldřichov v Hájích, skąd przez Hausmankę dojechaliśmy do Bogatyni. Gdyby nie dość długi zjazd do Oldřichov v Hájích byłoby całkiem znośnie. Niestety, zimny pęd powietrza omiótł nasze ciała i sprawił, że zamarzły nam dłonie i stopy. Na szczęście podjazd pod Hausmankę sprawił, że zaczęło robić się cieplej.