środa, 7 października 2015

Do browaru w Małej Skale i na wieże widokowe: Kopanina oraz Císařský kámen (3.10.2015)

W słoneczną sobotę października wybrałem się do nowootwartego browaru restauracyjnego w miejscowości Malá Skála. W drodze powrotnej zahaczyłem o dwie wieże widokowe Czeskiego Raju: Kopaninę i Císařský kámen.
Jechałem co prawda sam, ale przez cały dzień towarzyszyły mi różnej maści latające pojazdy, od małych samolotów, przez sporej wielkości maszyny, po helikoptery, a nawet myśliwce. Z tego co wyczytałem po powrocie do domu, organizatorem pokazów lotniczych był aeroklub w Libercu, a w imprezie uczestniczyły między innymi dwa myśliwce Grippen.
Poruszając się wciąż na południe, wjechałem na pagórkowaty teren Czeskiego Raju, który nie od parady dostał taką nazwę. Ten, kto jeszcze nie był w okolicach Małej Skały (i nie tylko), powinien jak najszybciej swój życiowy błąd naprawić. I nie mam tu na myśli jedynie browaru, choć to także jest powód do wyjazdu. Myślę przede wszystkim o takich małoskalskich atrakcjach jak: ruiny zamku Vranov – Pantheon, rezerwat Suchych Skał czy pobliski zamek Frýdštejn. Do tego należałoby dołożyć spływ kajakowy po rzece Jizera oraz liczne szlaki piesze i rowerowe. Za darmo dostaniemy przepiękne widoki a na deser łyk dobrego niepasteryzowanego piwa.

Suche Skały

Vranov - Pantheon


Jizera

Małoskalska dolina

Zamek Frýdštejn

Skoro mowa o piwie, w wyremontowanej i ponownie otwartej w tym roku restauracji Pod Pantheonem w Małej Skale uwarzono pierwszą próbną warkę piwa. Piwo ma ekstrakt 12 % i zapewne nieco poniżej 5 % alkoholu (tej informacji jednak nie miałem gdzie sprawdzić). W lokalu spotkałem piwowara, z którym umówiłem się na marzec, kiedy ukończona zostanie instalacja do warzenia i fermentacji trunku oraz gotowe będą kolejne warki piwa. Być może restauracja zdecyduje się także na rozlewanie napoju do butelek. Jak na razie, chcąc kupić piwo na wynos, trzeba mieć swoje naczynie (akurat przewidziałem taką sytuację i zabrałem butelkę). Trunek kosztuje niecałe 30 koron i jest zdecydowanie lepszy od wszystkich koncernowych produktów. Na odchodnym usłyszałem życzenia „szczęśliwiej drogi”, po czym ruszyłem na północ długim podjazdem na Kopaninę (657 m n.p.m.), na szczycie której znajduje się 18-metrowa wieża widokowa z XIX wieku.





Wnętrze restauracji


Wieża widokowa Kopanina

Widoki z wieży - fotki z 2014 roku




Drzwi na wieżę były tym razem zamknięte, ale to nie problem, gdyż klucz można wypożyczyć od opiekuna budynku mieszkającego w pobliskiej wiosce. Kiedy rok temu byłem tu pierwszy raz udało mi się dostać na górę dzięki grupie turystów. W tym roku miałem mniej szczęścia, ale i też mniej czasu, by samemu jechać po klucz. Tylko zdjęcie pamiątkowe pod budynkiem i naprzód, w stronę kolejnej wieży w tym rejonie. Po drodze gps skierował mnie na boczną drogę, która po jakimś czasie zamieniła się w pieszy szlak, by na koniec urwać się w szczerym polu odgrodzonym zresztą siatką od najbliższej cywilizacji. Z trudem przedarłszy się przez zasieki wylądowałem na terenie zabudowań jakiejś wielkiej farmy, skąd po nerwowym marszobiegu (i czujnym wypatrywaniu wściekłego psa, gdyż Czesi lubują się w tego typu zabezpieczeniach) udało mi się wydostać na asfalt. Uff.

Tutaj szlak był jeszcze szeroki i posiadał opisy

Jako ciekawostkę należy odnotować, że w tych właśnie okolicach, a dokładnie w Nowej Wsi nad Nysą zaczyna się ścieżka rowerowa Odra – Nysa.
Reszta drogi minęła bez większych emocji, jeśli nie liczyć zamkniętej dla zwiedzających wieży widokowej Císařský kámen w pobliżu miejscowości Milíře (o wysokości 20 m, udostępnionej w 2009 roku). Byłem wkurzony nie tyle na sam zakaz wstępu na wieżę, ile na brak informacji, z jakiego powodu nie można tam wejść. Na tej wieży również byłem przed rokiem, więc tak naprawdę nic straconego, niemniej widziałem wielu zawiedzionych turystów odprawionych z kwitkiem.

Zamknięta wieża widokowa Císařský kámen


A tak wyglądała w 2014 roku. Poniżej widoki z góry.






Do Bogatyni wróciłem pod wrażeniem przelatującego na niskim pułapie i robiącego potężny hałas Grippena.

Zamiast Grippena


Mapka:

0 komentarze: