środa, 2 maja 2018

Do najniższej na świecie wieży widokowej (28.04.2018)

Wydłużony tydzień rozpoczynającej się majówki przywitałem rowerowym wyjazdem do znajdującej się 70 km na południe od Bogatyni najniższej na świecie wieży widokowej Járy Cimrmana. W drodze powrotnej odwiedziłem nowy czeski browar Prdek znajdujący się w obszarze Karkonoskiego Parku Narodowego. Dzięki przepięknej pogodzie miałem wrażenie, że wiosnę mamy już za sobą i nastało długo wyczekiwane lato. 

Járy Cimrman to znana w Czechach fikcyjna postać, o której wspominałem przy okazji wyjazdu do jego muzeum. Pomysłowi Czesi zrobili krok dalej i we wsi Nouzov obok miasta Semily zbudowali ku czci swojego narodowego bohatera wieżę widokową, zaznaczając od razu, iż jest ona najniższa na świecie. Słowo „zbudowali” jest tu zresztą kluczem do zrozumienia czeskiego poczucia humoru, gdyż wieża ma wysokość -0,15 m i nie wystaje ponad okolicę. To dlatego, że Járy Cimrman bał się wysokości. Faktem jest też to, że trudno jest pobić ten czeski, skrajnie „wyżyłowany” rekord. Poza samą wieżą, której w praktyce raczej nie widać, możemy podziwiać model teleskopu (z kawałka rury pcv) i budkę telefoniczną, również projektu Cimrmana. Jeśli chodzi o same wrażenia z podziwiania wieży są one przeciwne do wywołanych widokiem najwyższej wieży na świecie (cokolwiek to znaczy J). Co do zaś krajobrazów z miejsca, na którym wieżę postawiono – są nietuzinkowe: widać Karkonosze, ale także i Czeski Raj. 

Smědava

 Tesařovská kaplica w Kořenovie


Wieża widokowa U Borovice

Najniższe na świecie wieża widokowa i poniżej jej otoczenie





Pobudzony wyobraźnią czeskich architektów ruszyłem w drogę powrotną do Bogatyni skręcając na wysokości wsi Paseky nad Jozerou w polną drogę, która ostatecznie zamieniła się w pieszy szlak zmuszając mnie do prowadzenia roweru. Po jakichś 10-ciu minutach marszu pod górę, dotarłem do chaty Na Perlíčku – Prdek, w której w tym roku otwarto browar. W ofercie jest jeden ale za to bardzo smaczny lager (w cenie 39 koron), można też tu zjeść. Sama chata położona jest w przepięknym miejscu z widokami na czeską część Karkonoszy, a prowadzi do niej droga asfaltowa, po której bez problemu można poruszać się samochodem. Właśnie tą drogą wyruszyłem dalej ostatecznie bez większych problemów docierając do domu. 

Browar Prdek



Droga do domu


Zbiornik Souš

Mapa:

0 komentarze: