środa, 12 czerwca 2019

Monumentberg i kamieniołom Königshain w Górnych Łużycach (8.06.2019)

Niewielkie wzniesienie Monumentberg (293 m n.p.m.) oraz kamieniołom na stokach góry Hochstein w Górnych Łużycach były celami mojego ostatniego wyjazdu na rowerze. O ile podjazdy pod główne atrakcje trasy były łatwe, o tyle w kość dała dłużąca się droga dojazdowa do wyznaczonych celów prowadząca po lekko pofałdowanych niemieckich ziemiach. W sumie przejechałem blisko 140 km mało ruchliwymi asfaltami, a miejscami polnymi betonkami i leśnymi drogami gruntowymi. 

Pierwsza sobotnia atrakcja jest położona na zachód od Görlitz, na skraju miejscowości Königshain. Prowadzi do niej Kreisbahn-Radroute, czyli kilkukilometrowa asfaltowa ścieżka rowerowa wzdłuż nasypu dawnej kolei żelaznej. To już druga taka ścieżka, po której w ostatnim czasie jechałem (na temat poprzedniej można przeczytać tutaj). Droga kończy się rozstajem dróg, skąd prawy skręt prowadzi ostro do góry, w kierunku kamieniołomu Königshain usytuowanego na zboczach góry Hochstein. Teren jest typowy dla rowerów górskich, a wyznaczona wokół kamieniołomu trasa to przede wszystkim leśne ścieżki spacerowe. Wiodą one po punktach widokowych ponad znajdującymi się w dole jeziorkami utworzonymi poprzez zalanie skalnych wyrobisk. Po wschodniej stronie rezerwatu jest niewielki skansen nawiązujący do dwustuletniej historii tego miejsca, wzdłuż ścieżek znajdują się tablice informacyjne i drogowskazy. Miejsce wygląda na bardzo urokliwe. Poza turystami przyciąga nurków, którzy przyjeżdżają tu dla przezroczystej wody i zatopionych „skarbów”. Do kamieniołomu można przyjechać autem i zaparkować na leśnym miejscu postojowym od południowej strony. Po zwiedzeniu kamieniołomu koniecznie należy udać się na szczyt Hochstein.

Berzdorfer See



Ścieżką rowerową wzdłuż nieczynnej trasy kolejowej



Kamieniołom Königshain



Jadąc dalej w kierunku północno-zachodnim dotarłem w pobliże zalewu Quitzdorf, a konkretnie do miejscowości Groß Radisch. Prowadzi stąd niezbyt wymagająca asfaltowa droga na górę Monumentberg, wysadzana czereśniami, z których niektóre nadawały się już do jedzenia. Sam szczyt nie jest może zbyt okazały, ale znajduje się na nim wybudowana w latach 2000 - 2001 wieża widokowa o wysokości 25 metrów, z której rozciąga się ciekawy widok na Górne Łużyce i pobliski zalew, a także majaczące w oddali Góry Izerskie. Pod wieżą jest restauracja, plac zabaw i parking dla samochodów. Obok zaś odrestaurowany pomnik ku czci majora armii saskiej Johanna Carla Adolf von Nostitza. Od tego obelisku wzięła się nazwa szczytu.

Wieża widokowa na wzgórzu Monumentberg 







Ponieważ w drodze powrotnej, jeśli chodzi o układanie trasy, w pełni zaufałem Garminowi dostałem, com chciał. Mimo, że ustawiłem trasę dla jazdy szosowej urządzenie poprowadziło mnie najpierw leśną drogą gruntową (fakt, bardzo dobrze utrzymaną), potem po drogach dojazdowych do wiatraków, ułożonych z płyt betonowych, a w którymś momencie próbowało pokierować na prawdziwy polny offroad. Tego było za wiele. Przerwałem radosną twórczość Garmina i wróciłem na asfalt. Może co nieco nadłożyłem drogi, ale przynajmniej zęby do Bogatyni dowiozłem w całości…


Zjazd z góry działoszyńskiej

Mapa:

0 komentarze: