piątek, 19 maja 2017

Wieża widokowa Víťova (13.05.2017)

Niespełna 15 km przed Ústí nad Labem (patrząc od naszej strony), w sąsiedztwie miejscowością Náčkovice, znajduje się niezbyt okazała, ale z uwagi na brak konkurencji, bardzo dobrze widoczna i rzucająca się w oczy wieża widokowa Víťova. Była ona celem mojej ostatniej wyprawy, w ramach której rzuciłem także okiem na dwa czeskie zamki. Ponad wszystko jednak radość sprawiła mi wszechogarniająca ziemię wiosna. W końcu…

Pierwszy z zamków, Horní Libchava, znajduje się na obrzeżach Czeskiej Lipy. Akurat w chwili moich odwiedzin na zamku trwał festiwal muzyki metalowej. Notabene, obiekt jest często wykorzystywany na różnego rodzaju inne wydarzenia: festyny, zabawy czy projekty, których adresatami są całe familie. Obiekt został zbudowany w 1574 roku i do dzisiaj zachowało się bardzo wiele elementów z ówczesnej renesansowej architektury. Zamek znajduje się w rękach prywatnych i przechodzi dość gruntowną konserwację i rekonstrukcję. Niemniej, warto odwiedzić to miejsce, zwłaszcza w okresie, kiedy się tutaj coś dzieje. O wydarzeniach informuje aktualizowana strona internetowa.

Metal rządzi na zamku Horní Libchava





Drugi z obiektów, położony nieco dalej na zachód od Czeskiej Lipy, zamek Horní Police, datowany jest na XVII wiek. Powstał we wsi znanej z pielgrzymek, w miejscu istniejącego folwarku, w stylu wczesnego baroku. Przez długi czas obiekt służył jako miejsce zakwaterowania duchowieństwa podczas świąt religijnych a także jako urząd. Był też siedzibą browaru. Po II wojnie światowej służył za magazyn mebli, a także jako budynek gospodarczy i administracyjny. W 1991 roku został przejęty przez władze lokalne z przeznaczeniem na ośrodek wystawienniczy i kulturalny. Obecnie wnętrza zamku można zwiedzać, więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj

Zamek Horní Police i niżej sama miejscowość




Dalsza część drogi do wieży widokowej Víťova to niezbyt nachylony, ale jednak wielokilometrowy podjazd. Ostatnie zaś kilkaset metrów trzeba pokonać polną drogą wyłożoną płytami, która w końcu zamienia się w nieutwardzoną ścieżkę. Wieżą postawiono na wysokości 616 m n.p.m., jej całkowita wysokość to 21 m, platforma widokowa znajduje się na 9 metrach. Punkt widokowy oddano do użytku w 2004 roku i służy przede wszystkim jako maszt anten systemów telekomunikacyjnych. Z zewnątrz wieża jest kamienno-drewniana, dopiero wchodząc do środka zobaczymy, że składa się z odrębnej metalowo-ażurowej konstrukcji, która mogłaby sama stanowić wieżę widokową. Kamienie i drewno służą zatem celom estetycznym zasłaniając niezbyt ciekawy szkielet. 

Wieża widokowa Víťova i okoliczne pejzaże












Pod wieżą okazało się, że mimo, iż powinna być już otwarta (od godz. 9.00), o 11.00 na drzwiach wciąż wisiała kłódka. Byłem zawiedziony, jechać tyle kilometrów z Bogatyni i pocałować klamkę… Światełko w tunelu pojawiło się, kiedy z kartki przywieszonej do drzwi odczytałem numer telefonu. Obiecywano, że w ciągu 5 minut przybędzie obsługa wieży. Ta, jasne… - pomyślałem i wykręciłem numer. Nikt nie odebrał, „no fajnie”. Usiadłem na ławce pod wieżą, wyjąłem jedzenie i zacząłem podziwiać widoki. Kilka minut później, ku mojemu zdziwieniu, pod wieżę zajechała skodiczka, z której wysiadła pani i kluczami pasującymi do drzwi dostała się do środka. No, szok! W dodatku pani wiedziała gdzie jest Bogatynia, i w ogóle była bardzo sympatyczna i miła. Zapłaciłem 20 koron za bilet wstępu i wszedłem na górę, skąd rozciągały się widoki na Czeskie Średniogórze, okolice Czeskiej Lipy i Litomierzyc. A przede wszystkim na kwitnącą i kłującą od kolorów w oczy wiosnę, na którą wszyscy tak długo w tym roku czekaliśmy. To chyba najważniejsza informacja minionego łikendu: tak, już jest, wiosna oczywiście.

W drodze do domu - okolice Svojkova



Mapa:



1 komentarze:

Piękne widoki, Czechy są pięknym państwem! :) Sam w niedługim czasie planuje zrobić wycieczkę rowerową w te rejony. Dziękuję za relację, bardzo ciekawy wpis.