poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Zamek Czocha, zapora złotnicka i (prawie) zamek Gryf (23.03.2017)

Byle jaki pogodowo łikend zmusił mnie do chwilowego powstrzymania zapędów rowerowych w kierunku długich tras. Ale i tak setka wpadła, choć za sprawą silnego wiatru kosztowała mnie o wiele więcej energii niż zwykle. A cele? Tym razem po polskiej krainie, do miejsc popularnych i łatwych do zdobycia: zamku Czocha, położonej kawałek dalej zapory złotnickiej oraz ruin zamku Gryf. W ostatnim przypadku udało się dojechać, ale z wejściem był już problem.

Niedziela pod względem pogody nie odbiegała od poprzedzających ją dni: było chłodno, wiatr wiatr, a na niebie na przemian to słońce i błękitne niebo, to chmury, deszcz, grad i śnieg. Ogólnie jak na kwiecień to marny przełom listopada i grudnia. A jeśli dodać do tego podmuchy mroźnego wiatru - najlepiej siedzieć w domu. I dlatego wybrałem się na rower.

Droga w kierunku zamku Czocha minęła dość szybko, bo miałem z wiatrem. Na dziedziniec obiektu wjechałem z niezłym impetem zapominając zatrzymać się przy kasie. Za wstęp uiściłem opłatę dopiero przy wyjeździe (4 zł), na szczęście nikt do mnie z tego powodu nie zamierzał strzelać. Historia zamku sięga XIII wieku, kiedy na ówczesnym śląsko-łużyckim pograniczu padł rozkaz budowy granicznej twierdzy. Na przełomie dziejów twierdza trafiała w ręce polskie, czeskie i niemieckie. Z początkiem XX wieku, kiedy ówczesnym jej właścicielem był producent wyrobów tytoniowych z Drezna, obiekt został przebudowany według wyglądu z XVIII wieku. Po II wojnie światowej i przejęciu przez państwo zamek był systematycznie okradany. Co ciekawe, przez jakiś czas mieścił się tu niedostępny dla ogółu i niewidoczny na mapach Wojskowy Dom Wczasowy. Obecnie zamek jest udostępniony jako ośrodek hotelowo-konferencyjny. Często jest obiektem wykorzystywanym przez filmowców („grał” w „Wiedźminie” czy serialu „Tajemnica twierdzy szyfrów”). W najbliższy zaś łikend przewidziane jest nocne zwiedzanie zamku.

Zamek Czocha

Kot też przyszedł pozwiedzać




Rzut beretem od zamku w kierunku Złotnik Lubańskich znajduje się zapora złotnicka na rzece Kwisie. Budowana w latach 1919-24 ma 36 m wysokości, długość jej korony to 168 m. Zapora spiętrza wodę na długości około 8,4 km, a powstałe dzięki temu jezioro ma 125 ha powierzchni. U jej podnóża zbudowano elektrownię wodną, której moc wynosi 4,42 MW. Z uwagi na wczesną porę (w okolicach zapory byłem przed 9.00) poza dwoma wędkarzami nie było tu żywego ducha. Akurat wyszło słońce i zrobiło się bardzo przyjemnie. Mógłbym tu zostać dłużej, ale chciałem przed spodziewanymi w okolicach południa opadami deszczu odwiedzić ostatni z zaplanowanych celów. Chcąc nie chcąc ruszyłem w stronę Gryfowa Śląskiego mijając po drodze budzący się powoli do życia ośrodek rekreacyjny „Złoty sen”. 

Spiętrzona woda Kwisy




Tama w całej okazałości

Elektrownia wodna




Kiedy stanąłem w obrębie rynku w Gryfowie Śląskim miasteczko tkwiło w objęciach sennego, niedzielnego poranka. Zrobiłem kilka fotek i ruszyłem w stronę ruin zamku Gryf. Diametralna zmiana kierunku jazdy spowodowała, że dostałem w czoło podmuchy wiatru. Tak miało być aż do powrotu do domu. Plus trzykrotne gradobicia, przelotne deszcze i trochę śniegu.

Ruiny Gryfu znajdują się w miejscowości Proszówka, na widocznym z daleka porośniętym wzgórzu. Zamek pochodzi z XIII wieku, a jego historia zakończyła się w 1799 roku, kiedy został rozebrany. Wcześniej był najpierw w rękach książąt świdnickich, później króla czeskiego Wacława IV, następnie stał się własnością rodu Schaffgotschów. Niestety, to wszystko co można o tym miejscu pozytywnego napisać. Nie chcę się pastwić nad obecnym gospodarzem obiektu (którym jest fundacja „Idź, i ty czyń podobnie!”), ale niestety, w tym wypadku widać, że turysta to tutejszy wróg. Owszem, można się dostać na teren obiektu przez uchyloną bramę, można nawet przebyć kilkadziesiąt metrów. Ale dostępu do samych ruin strzeże groźnie wyglądający i ujadający pies, w dodatku uwiązany do łańcucha. Nie ma żadnej informacji o godzinach otwarcia, nie ma nic o możliwości zwiedzania. Telefon odszukany w internecie odsyła do kontaktu przez pocztę elektroniczną, dopiero wysłanie SMS-a skutkuje po kwadransie nadejściem odpowiedzi i zaproszeniem do zwiedzania od godziny 11.00. Gdybym chciał skorzystać z zaproszenia, musiałbym czekać co najmniej 1,5 godziny. Z drugiej strony wystarczyło tę informację umieścić w necie. Ale chyba nikomu nie zależy na odwiedzinach, tak jak na uporządkowaniu terenu (w oczy rzuca się zniszczone ogrodzenie, pozarastane obejście i ogólny nieład). I jak na ironię nazwa tej fundacji „Idź, i ty czyń podobnie!”…

Mam nadzieję, że nikt kto tu był nie wziął sobie do serca tego wyjątkowo, w tym kontekście, źle dobranego cytatu z ewangelii.

Gryfów Śląski - rynek



Ruiny zamku Gryf


Dostępu do ruin broni pies

Zamaskowane zwierzę w zbliżeniu (pośrodku)



Stóg Izerski
 Mapa:




0 komentarze: